Er helårs dekk bra nok? er det mange som lurer på.
Hva som er rett og galt her er kommer an på hvor du bor, og ditt kjøremønster. Her på Vestlandet har vi lite snø om mye vann, og forholdene ligger derfor til rett for at du kan bruke helårs dekk. Ved bruk av helårs dekk mister du noen av egenskapene til vinter og sommerdekk. Vinterdekk er best på snø og is og har en mykere gummi som får lengre bremselengde på varm asfalt. Sommerdekk er best på våte veier og laget for å unngå vannplaning, og har en hardere gummi som får kortere bremselengde på varm asfalt.
Et typisk helårs dekk sjåfør er en som:
- Kjører mest bykjøring, og der veier er brøytet og saltet til enhver tid
- Lav km stand pr år
- En som kjører med vett!
Vi anbefaler disse to:
MICHELIN CrossClimate 2
en mester på det Europeiske All-season-markedet
Ta deg frem, enten ved tidlig eller sent snøfall med MICHELIN CrossClimate 2, mesteren på det europeiske All-season-markedet og etterfølgeren til Michelins europeiske bestselger
- Mesteren på det europeiske All-season-markedet, tilbyr trygg kjøring fra tidlig vår til sen høst
- Ledende på bremsing og akselerasjon
- Ledende på våt og snødekt veibane, ned til lovlige mønsterdybdegrensen
- Ledende på bremsing på tørt underlag
- Utmerket levetid
- Lavere drivstofforbruk
Goodyear UltraGrip Performance +
Kort bremselengde på våt og tørr veibane
Bremsekraft kan enklere omgjøres til grep. En ny trekkharpiks styrker deformerings- og omformingsegenskapene til dekket.
Bedre grep på snø og is
En ny gummiblanding gir større gummielastisitet ved lave temperaturer.